Topics
 

中高等部 - 学校経営方針 ぐんま国際アカデミー中高等部2014
Secondary - Principal’s Vision GKA Secondary School Management in 2014

2014.04.03
学 校 経 営 方 針 ぐんま国際アカデミー中高等部2014            「目指すGKAの学校の姿」

○ 生徒が学校に毎日行くのが楽しい
○ 生徒が授業が分かる。もっと勉強したい。
○ 生徒が英語をすすんで使いたい。
○ 生徒が学習と部活動の両立に努める。
○ 生徒が自分を良く見つめ、進路を真剣に考える。
○ 生徒が人(自分、家族、先生、友人等)を大切にする。
○ 生徒が異文化と自国の文化を学び、尊重する。
○ 生徒がものごとを良く考える。 
           
「具 体 的 な 取 組」

① 魅力ある授業づくり 
    ・ 校長は授業観察及び授業研究を行い、授業改善のための指導・助言を行う。
    ・ 教員は、基礎・基本の定着と生徒の活動を促す授業及び授業改善に努める。
    ・ 高等部において生徒による授業評価を実施し、授業改善の一助とする。
    ・  10年の英語、数学、11年の数学等で習熟度別授業を取り入れる。
    ・ 中等部の英語でリーディングプラス、数学でリテストを取り入れる。

② 職員研修の充実
    ・ 生徒指導の在り方、道徳教育、人間関係づくり等、年数回実施する。
    ・ 初任者研修は年間を通じて実施し、教員同士の授業参観は積極的に促す。
    ・ 研修、先進校視察等を随時行い、全職員に対し年2回、校長面談を行う。

③ 情報発信の充実
    ・ ホームページの更新を適宜行い、校長講話もその都度アップする。
    ・ ニュースレター、学年通信等は定期的に発行する。
    ・ 研修旅行をはじめ必要な情報は一斉メールで保護者に速やかに周知する。

④ 進路指導の充実
    ・ 進路指導の全体計画に基づき、将来の夢や就きたい職業を具体的に持てる よう指導支援する。
    ・ キャリアガイダンス等はタイミング良く行い、SHIPの協力も得る。
    ・ 難関大学、医学部、海外有名大学等、進路希望100%実現を目指す。
    ・ 海外留学担当者を配置し、情報提供、相談、指導助言を行う。
    ・ アフタースクール、サタデースクール等の充実を図り、更に、受験サプリ(リクルート)も活用する。

⑤ イングリッシュ・スピーキング・ポリシーの工夫改善
    ・ 授業及び教育活動全般において生徒が英語を話す場面を多く作り出す。
    ・ 職員同士が英語を積極的に話すことにより生徒に良きモデルを示す。
    ・ 模擬国連やディベート大会に出場できる指導支援を行う。
    ・ 生徒会や生徒の提案等も積極的に取り入れる。
    ・ 校長は率先垂範で生徒、職員に英語で話しかける。   

⑥ 生徒指導の充実
    ・ 学校いじめ防止基本方針を定め、いじめ防止・撲滅に努める。
    ・ 教育相談機能を活性化し、スクールカウンセラーの積極的活用を図る。
    ・ 部活動を奨励し、公式試合、文化活動等で力を発揮するよう支援する。
    ・ 校長は、部活動の様子を観察し、公式試合等では現地で直接激励する。  
  
⑦  異文化等に対し、寛容の精神を醸成する。
    ・ 外国人教師が多数勤務する環境を生かし、授業等で異文化理解に努める。
    ・ 日本語、日本の伝統文化等に対する知識理解を大切にする生徒を育成する。
    ・ 日本文化体験の機会を設定したり、伝統的楽器の演奏(ボランティア活動)を奨励する。  
 
⑧ クリティカルシンキングの力を育てる。
    ・ クリティカルシンキングを念頭に置いた授業に努め、授業研究で協議する。
    ・ 授業及び授業外において、自ら考え、表現し、行動に移せる力を培う。

⑨ グローバルマインドを育成する。
    ・10年で学校設定教科・科目「グローブ」1単位を導入する。
    ・「グローブ」の学習を通して、将来のグローバル人材を育てる。
    ・国際協力部活動を設置し、国際協力・交流活動を指導・支援する。
    ・北米研修の充実を図る等、国際交流活動を推進する。

⑩ 施設や物を大切にする。
    ・ 新体育館及び新校舎を授業及び部活動等で機能的に使用する。
    ・ 人を大切にする心とともに、校舎や物を大切にする姿勢を育てる。


Principal’s Vision  GKA Secondary School Management in 2014 
            GKA Situation We Aim

○ Students enjoy going to school every day.
○ Students understand classes and get motivations to study more. 
○ Students are willing to use English. 
○ Students attempt to strike a balance between study and club activity.
○ Students examine themselves and steer their own courses.
○ Students value others, themselves, their families, teachers and friends.
○ Students learn different cultures and domestic culture and respect them. 
○ Student think things well.      
  
Specific Effort

①Attractive Classes
    ・  Principal observes classes and research and give teachers coaching and advice for class improvements.    
    ・ Teachers strive to do classes which promote the esmbeddedness of fundamentals and basics and improve their classes.  
       ・  In the secondary school, we introduce student evaluation system for some  help for class improvements.   
     ・ We introduce proficiency-dependent teaching to 10th grade English, Math, and 11th grade Math.    
    ・ Junior high section introduce reading plus for English and retests for Math.  

②Enrichment of Staff Training   
     ・ We have staff meetings a few times a year about students’ guidance, moral education,
    human relationship building.    
    ・ Fresh staff trainings are held throughout the year and fresh teachers promote class observations between each other.     
     ・ We have trainings and advanced school visits as needed and the principal interviews for all teachers and staffs twice a year.

③Enrichment of Information Transmission    
     ・ We update our homepage and principal’s talks timely.
    ・ We issue News Letters and Grade Letters at regular intervals.     
      ・ We let parents know important information soon through mass mail system. 

④Enrichment of the Career Guidance 
    ・   Being based on whole plan of career guidance, we support students to have Specific dreams and works they want to do.    
    ・ We have the career guidance timely and get supports from SHIP too.                
     ・ We aim at 100% accomplishment of that students’ desired career like for topnotch universities, faculties of medicine, overseas brand-name colleges.       
     ・ We assign a person in charge of studying abroad and provide information, counseling and advice.       
    ・ We enrich after school and Saturday school and use Juken Sapuri.

⑤Improvement of English Speaking Policy   
    ・We make a lot of opportunities to speak English in classes and educational activities.   
     ・ We show good models to students by speaking English between staffs.         
    ・ We support and teach students to participate in Model United Nations and debate competitions.
      ・ We willingly introduce proposals from student council and students.  
        ・ Principal takes the lead in talking to students and staffs in English. 

   ⑥Enrichment of Student Guidance      
     ・ We set up School Bullying Prevention Basic Policy and strive to prevent and eliminate bullying.        
     ・  We activate education counseling function and put a school counselor to more practical use.
    ・We encourage club activities and support official tournaments and cultural activities.  
      ・  Principal observes club activities and cheer students in the official  tournaments on the spot.  

⑦Development of openness for different cultures   
     ・ Using the environment that many foreign teachers are working, we encourage for students   to understand different cultures in classes.   
         ・ We cultivate students who value understanding of Japanese language and its traditional culture.  
          ・  We set up opportunities to experience Japanese Culture and encourage students to play traditional musical instruments (as volunteers).

⑧Developments of Critical Thinking  
      ・ We provide classes with Critical Thinking in mind and debate about in class researches.   
      ・ Both in and outside classes, we cultivate students who can think, express and move into     action on their own. 

⑨Cultivation of Global Mind  
     ・  We introduce 1 unit of “globe” which is a school set subject in 10 years.   
     ・ Through “globe”, we cultivate human resource of the future.    
     ・ We set International Cooperative Activity and support students’ international cooperation and exchange activities.   
     ・ We promote international exchange activities.
ex) enrichment of North America school trip

⑩Facilities, School Property and Things      
    ・ We use the new gym, the new school building for classes and club activities functionally.
    ・ We cultivate students who have loves of others and school buildings and things.