中高等部校長講話:夏休み明け全校集会校長講話
Secondary School Principal's Address at the School Assembly August 23, 2016

2016.08.27


Principal’s Speech, School Assembly               August 23rd, 2016
Good morning, students. On this great occasion with the entire school gathered, I would like to convey my message to each and every one of you. I do hope that you are prepared for another chapter of school life. You look healthy, cheerful and refreshed after the long holidays. The semester-end tests will begin in a few days. You must try your hardest, believing in yourselves. Good luck to all of you.
Before I get to the main point of my speech, let me refer for a moment to what’s been happening on the other side of the globe, that is, in Rio de Janeiro, Brazil. I wonder if you were as impressed as I was by the terrific attitude shown by those Japanese athletes who refused to give up. Their incredible achievements showed us once again what it feels like to be a challenger.
Now let me tell you a little story that has a serious point for us to consider. A sixteen-year-old high school student in Fukuoka happened to be seated on the bus next to an elderly lady behind him one day in July. The boy’s name was Hiroto, and he soon  noticed that the 91-year-old lady was on the wrong bus after listening to a conversation between the lady and the bus driver. Hiroto decided to help her as she was getting off the bus. The boy called his mother, and they decided to give the lady a lift. As they searched for her house in the dark, the boy’s mother drove slowly so the lady could remember which house was hers. In the meantime, the police had been searching for the lady for two hours. Fortunately, the lady arrived home safely thanks to the great help offered by Hiroto and his mother. Their speedy and appropriate assistance was greatly appreciated and recognized by the police.
This story has a special meaning for all of us. I am always interested in the process of making decisions concerning one’s behavior or actions. Whatever decision one makes, we are supposed to engage in critical thinking even if the situation is urgent and we have to decide quickly what to do. Accordingly, we may rely on intuition, values, and experience. We also have to be able to account for every decision we make. 
Here’s another story. Have you heard of the name, Chiune Sugihara, a former Japanese diplomat in the Republic of Lithuania. Mr. Sugihara is said to have issued thousands of transit visas for refugees from European countries like Poland when the country was ruled by Nazi Germany more than 70 years ago. By issuing these visas he saved the lives of at least 6,000 people. We can easily imagine that Mr. Sugihara worried about whether or not to issue all those transit visas. Finally, he decided to issue visas for humanitarian reasons.
Now, the story of Chiune Sugihara may look totally different from that of the high school student’s act of kindness to the elderly lady. However, there is a similarity between them. In both cases the people involved had to go through the process of critical thinking. Critical thinking does not always bring us to one clear answer. Rather, it makes us wonder how to think from a totally different perspective.
As the proverb goes, “Practice makes perfect.” The goal is to be able to think flexibly and try to reach the stage at which we feel comfortable and convinced about whatever we’re doing. Please bear in mind that we value critical thinking in daily lessons. Indeed, it is the thinking process that leads us to concrete action.
 On that note, let me conclude. The rest of the first semester continues until the end of September. I would like every one of you to lead a full school life in both regular classes and extra-curricular activities. Good luck to all of you. Thank you for your attention.

夏休み明け全体集会校長講話         2016年8月23日
おはようございます。夏休み明け全体集会に当たり、生徒一人一人に向けて話をします。学校生活がまた始まりますが準備はできていますか。長期休業を終え、元気で、リフレッシュした様子が伺えます。前期末試験が間もなく始まります。自分自身を信じて頑張りましょう。
本題に入る前に地球の裏側、ブラジルのリオデジャネイロで行われていたことに触れておきます。不屈の精神で臨んだ日本代表選手たちの素晴らしい健闘に皆さんも感動したことでしょう。彼らの途方もない偉業は、挑戦者たることの意味を私たちに示してくれました。
では、ひとつ話をしますので、内容に思いを馳せてみてください。7月のある日のこと、福岡に住む16歳の高校生が、バスで高齢の女性と隣り合わせに座っていました。少年の名前はヒロト。女性と運転手の会話を聞いて91歳の女性がバスを乗り間違えたことに少年は気づきました。ヒロトは、女性が降車しようとしているのを見て、助けてあげようと決めました。少年は母親に電話し、親子は女性を車で送ることにしました。暗くなってから家を探したので、少年の母親はゆっくりと運転し、女性が自分の家を思い出せるようにしました。この間、警察は2時間女性を捜索していたのです。幸いなことに、この親子の援助で女性は無事に家路につくことができました。親子による迅速かつ適切な手助けは大いに感謝され、警察から表彰されました。
この話には特別な意味があります。人の振舞や行為にかかわる決断のプロセスには興味深いものがあります。人は何かを決断する時には必ずクリティカルシンキングに携わっています。たとえ状況が緊急で何をすべきかすぐさま決めなくてはならなくても、です。 結果的に私たちは、直観、価値観そして経験の影響を受けるでしょう。また私たちは、下す決断すべてに対して説明ができるようにしておかなければなりません。    
別の話をします。リトアニア共和国の元日本人外交官、杉原千畝という名前を聞いたことがありますか。彼は、今から70年以上前に、ナチスドイツに支配されていたポーランドをはじめヨーロッパ諸国から逃れてきた難民に何千もの通過査証(ビザ)を発行したと言われています。杉原氏はこの通過査証を発行することで、少なくとも6,000人の命を救いました。彼が、発行すべきか否かで悩んでいたことは想像するに難くありません。最終的に、彼は人道的理由から通過査証を発行する決断をしたのです。
杉原千畝の話と高齢の女性に親切な行為をした高校生の行動は全く異なっているように見えますが、共通点があります。いずれの場合も、当事者たちは、それぞれにクリティカルシンキングのプロセスを通り抜けなくてはならなかったはずです。クリティカルシンキングで私たちは必ずしも一つの明確な答えを得るとは限りません。むしろ、まったく違った観点でものを考える方法を身につけさせてくれるのです。
「習うより慣れろ」という諺があります。目指すことは、柔軟に考えて何をするにしても心地よく感じて、納得ができる所まで辿りつけることです。本校でも日々の授業でクリティカルシンキングに価値を置いていることを心に留めておいてください。この考えるプロセスを経て私たちは具体的な行動に至るのです。
以上で話を終わります。前期は9月末まで続きます。通常の授業と部活動両面において学校生活を充実させてください。さあ、頑張りましょう。清聴ありがとう。