中高等部 - 2013年 前期終業式校長講話
Secondary - 2013 First Semester-End Ceremony Principal’s Talk

2013.09.30
前期終業式校長講話                  2013年9月30日
○ 生徒の皆さん、こんにちは。時の経つのは早いものです。今学期も4月にスタートして6ヶ月が過ぎ、そして今日は前期終業式。この間、色々なことがありました。中でもハイライトの一つは6月29日に開催された文化祭ではないでしょうか。私は皆さんのエネルギー、ひたむきさ、団結力に関心しました。多くの生徒が部活動で頑張るとともに、校内外の教育活動でも活躍しました。学業面では、9年生が4月24日に全国学力テストを受けましたが、結果はとても順調でした。これが他学年で行われても、同様な結果が出ただろうと思います。日頃の学習の取り組み状況が問われています。今日通知票が皆さんに渡されますが、そこには今学期中の皆さんの学びの結果が記載されています。各自振り返ってみてください。課題がある人は、克服するようにしましょう。秋休みは今学期を振り返るのに良い機会です。しっかりと反省することで後期に向けた準備ができます。
○ 今日は、English Speaking Policyについて話をします。これは、GKAで推進しているポリシーの一つで、大事な役割を果たしています。授業中だけでなく、休み時間、教室外、集会、放送などの場面が対象です。4月に着任した時に、このポリシーはとても興味深く、ユニークで、推進するに値すると思いました。
○ GKAでは英語イマージョン教育を実践しています。私はGKAは色々な点で素晴らしい学校であると考えています。英語イマージョン教育はそう考える一つの拠り所となっています。皆さんは初等部で全教科の約70%を英語で学習してきました。言うまでもなく、皆さんには英語の力がかなりついています。気が付いていないかも知れませんが、この国際的な言語で自分の言いたいことを表現する技術を向上させてきたのです。私は皆さんの英語の力を誇らしく思っており、皆さんには自信を持って欲しいのです。
○     今日は、English Speaking Policyに関連して、皆さんに出来ることやって欲しいことを述べます。このポリシーの現状を見る時、私は満足していません。もう少し努力することが出来る、すべきであると考えています。ただ単に、もっと英語を話して、と言うだけでは十分ではありません。今年度も半ばとなりましたが、生徒、教職員が学校で自然な形で英語でコミュニケーションを図る環境づくりをいかにしたら作ることができるか考えています。
○     私は、4月以来、このポリシーを推進するために色々と努力してきました。GKAの生徒たちに会えば何処ででも、英語で話しかけてきました。話しかける度毎に皆さんは快く流暢な英語で返事をしてくれ、そのことを嬉しく思っています。しかし、これで満足して良いのだろうか、もっとやるべきことがあるのではないだろうかと思っています。
○ なぜ English Speaking Policyにこだわるのでしょう。それは、このポリシーはGKAにとって大切なもの、拠り所とするところ、そのことによりGKAらしさが出てくるからです。このポリシーの良さや魅力は何でしょうか。
1 言語は私たちが使用するものであり、私たちはそれを実際に使ってみることで言いたいことを表現できるのです。
2 「習うより慣れよ」という格言があります。言語を習得するためには、先ず使用することで言葉は流暢になります。ピアニストを目指す人は一日に何時間もピアノを練習します。これは皆さんが運動おいて上達するために頑張るのと同じです。
3 英語イマージョン教育や自分の努力により英語に接することで、皆さんは英語の基礎的な力を身に付けてきました。その言葉を継続的に使用したり練習しないとしたら、もったいない話です。言葉は使うことを止めてしまうと、あっという間に衰えてしまいます。これは私自身の経験からも実感です。
○ここで日本語の大切さに触れておきます。GKAの生徒の多くは母国語が日本語です。教育課程や授業の中に日本語がある程度確保されています。学年が進むと日本語を使用する場面が増えてゆく傾向にあります。しかし、授業が日本語で行われても、或いは英語で行われても、すべての授業を大切にし、授業中に集中することは大事です。このことは、English Speaking Policyにこだわり、推進することとは矛盾しません。
○ もう一度ポリシーの意味を考え、英語を出来るだけ多く使用してみましょう。皆さんには、英語の力を身に付けること、これを生涯の目標にすることを勧めます。是非、意識して努力してみてください。もしこのポリシーを推進するための良い考えが思いついたら提案してください。いつでも歓迎です。



2013 First Semester-End Ceremony Principal’s Talk
September 30th, 2013

○ Good afternoon, students.  Time passes so quickly.  Don’t you agree? Six months have already passed since the first semester started in April, and today we are now in the midst of our semester-end ceremony.  Many things took place during the last six months.  One of the highlights was the School Festival held on June 29th.  I was amazed at your energy, eagerness, and sense of unity in your contribution to the festival. Many students did their best in Bukatsu or other educational activities, both at school and outside GKA. Speaking about your academic learning, the result of the national unified examination, which all the ninth graders sat for on April 24th was released the other day. To my great delight they did very well, which makes me believe that other graders would have done the same if they had sat for the same type of examination. To my mind the thing that counts is how you, students, learn in your daily lessons. Today you get your school report that shows what you achieved during this semester. I would like each student to thoughtfully look back upon how you have learned. Also, please think about how to overcome your problem if you should find any. The autumn break is a very good period for all of you to reflect on your past performance in the first semester. Thoughtful reflection will definitely get you ready for the latter half of the school year.

○  Today I would like to talk about the English Speaking Policy, which is one of GKA’s general policies.  And it is playing a very important role in the educational activities here at GKA, not only in daily lessons but also in other occasions such as break times, in the hallways, assemblies and when making announcements, etc.  As soon as I began working at GKA in April this school year, I found it very interesting, unique, and worthwhile following and promoting this Policy.      
                          
○ GKA is an English immersion school as everybody here admits. I always thought that GKA is a very wonderful school in many ways.  English immersion is one of the many reasons why I find our school very nice.  In the elementary school you learned the majority of all academic subjects in English, almost 70% out of all the subjects.  It goes without saying that all of you have acquired good competence in the English language or you have improved your skills in this language to such an extent that you can make yourselves understood well in this international language whether you are aware of this or not.  Yes, you are good at English, I am proud of you for that, and you should be confident about it.                              
 ○ Today I am standing here and talking to you about the English Speaking Policy not only to tell you just what I have told you so far, but I would also like to take this opportunity to think about what you can do or what you should do in relation to GKA’s English Speaking Policy.  In other words I am NOT satisfied with the present situation concerning this policy, I mean we could or should make more efforts in practicing the English Speaking Policy. I know just a piece of advice in which we demand that you speak English more is not enough.  Although we are still halfway through the school year, I am now thinking of how to create an English speaking environment where both students, teachers, and staff at school can communicate in English in a very natural way. 

○ As you have noticed, I have been making every possible effort in following and promoting this policy.  Wherever I see GKA students, I make it a rule to speak to them in English. Every time I try speaking to you in English, to my great joy, I find you responding friendly in fluent English and I feel very satisfied, however, I have been thinking that’s not enough. There should be more that you can do and should do as far as the English Speaking Policy is concerned.

○  Why do I stick to this policy so much, you may be wondering?  Because I find it a wonderful means for GKA to rely on and it could be one of our educational characteristics GKA is known for.  What are the good aspects or benefits the English Speaking Policy can hopefully provide you with? 

   1  Language is something we use and by practicing it you can make yourselves understood.

   2  There is a saying, “Practice makes perfect.”  And in the acquisition of any language you need to practice it to develop fluency.  You know, those who want to be a pianist they practice playing the piano for many hours a day just as they do to be successful in any sport.

   3  You have been exposed to the fundamental of English language through the English immersion lessons and of course through your own efforts. From the bottom of my heart I think it is very Mottainai or wasteful if you don’t practice the language continuously, because I know from my own experience that language ability can easily decline if you don’t make any effort or if you stop using the language itself. 

○  Before closing I would like to emphasize the importance of Japanese.  For the majority of the students here at GKA, Japanese is their mother tongue.  That’s why in the curriculum or in lessons we secure a certain amount of time for the students at GKA, to have lessons in Japanese.  To my observations the older you get the more it seems you use Japanese.  We want you to respect all lessons and concentrate on your learning whether it is taught in English or in Japanese. However this doesn’t contradict my belief in the English Speaking Policy. 

○ I would like to conclude my speech by reemphasizing that I want you to appreciate the policy and enjoy speaking English as much as possible.  Also I want to finally ask you to make competence in this language your lifelong goal.  Why not pursue that? If you should come up with any good ideas for promoting the English Speaking Policy, just feel free to let me know about it anytime. You are more than welcome.