初等部 - 異学年交流-岩宿遺跡へのヴィレッジ遠足
Elementary - Vertical Integration Activity‐Village Excursion to Iwajuku Museum

2017.12.26

異学年交流-岩宿遺跡へのヴィレッジ遠足

(平成29年11月)初等部では2年前に上級生と下級生が一緒に過ごせるよう学級の配置換えを行いました。数学年年齢が離れている子ども達同士が交流の機会を持てるようにすることが目的です。さらに全校でのファミリー活動や遠足も始めました。これにより全学年で一緒に何かこれまでとは違った事をするようになりました。各ファミリーグループのリーダーである6年生が計画を立て、みんなをまとめます。そして今年は新しい形の遠足としてヴィレッジ遠足を始めました。ヴィレッジ遠足は各棟(アカギ棟の1・4年生、ハルナ棟の2・5年生、ミョウギ棟の3・6年生)の交流を更に深める為に考えられたものです。第1回目の遠足はみどり市にある岩宿博物館に決定しました。

上級生と下級生の交流の様子が顕著にみられたのは、体験学習の時でした。最も難しくそして一番人気があった活動は、当時の道具を使って行う火おこしでした。バディと一緒に活動する中で素晴らしい集中力と連携、思いやりを見せてくれました。順番にやってみる組、一緒に作業をする組などありましたが、どちらのグループも自然な形でのふれあいと会話と、お互いへの励まし合いがそこにはありました。

ヴィレッジ遠足の予定は、上級生と下級生の交流を深めるという事でしたが、成功を収めることができました。上級生と下級生が一緒に、遊んだり、新しい事を学んだりして楽しい時間を過ごしました。

Vertical Integration Activity‐Village Excursion to Iwajuku Museum

(November, 2017)Two years ago, as most parents know, the elementary rearranged classrooms to have older and younger students together. The reason for this change was to give students more opportunities to interact with children several years older or younger than themselves. Additionally whole school Family Activities and excursions were started. These bring students from all grades together to do different things. The events are introduced to Gr. 6 students who then are responsible to plan and lead them in their family team. This year a new kind of excursion, the Village Excursion, was started. The Village Excursion was designed to increase interaction within the Villages (Akagi, gr. 1 & 4, Haruna, gr. 2 & 5, and Miyogi, gr. 3 & 6). The first Village Excursion was to Iwajuku Museum in Midori Shi.

The easiest place to see older/younger child interaction was during the hands on experience activities. The most difficult and most popular activity was fire making using tools of the time. Working together with their buddies students showed wonderful concentration, cooperation, and consideration. Some buddies took turns, some worked together, but natural interaction, communication, and encouragement was taking place.

When you consider the purpose of the Village Excursion was to increase interaction between older and younger students, these trips were successful. Older and younger grades spent an enjoyable day together, had fun, and learned new things.

img1 img2