TOPICS

中高等部

オンライン授業の紹介 / Introduction of some online lessons

新型コロナウイルス感染症対策のため、群馬県が県立学校の休校期間を5月31日まで延長したことを受けて、
本校も5月31日まで休校期間を延長しているところです。

中高等部では日々オンラインで授業を実施していますが、
今回はいくつかの授業の具体的な様子をお伝えしたいと思います。

In response to Gunma Prefecture’s decision to extend the closure period of prefectural schools until May 31 in order to combat a new type of coronavirus infection, GKA is also in the process of extending its closure period until May 31.

As GKA Secondary School is offering every day lessons online,
we would like to introduce some of our online lessons in this article.

【紹介授業1 Introduction 1:10年生「グローブ」Grade 10 “Globe”】

10年生学校特設科目「グローブ」では、映画制作の体験を通じて、探究的でクリエイティブなアクティブラーニングに取り組んでいます。年度の最終的な成果物として、仲間と協力して困難を乗り越えながらチームで映画を完成させるという授業です。

In Grade 10, through the school’s special class “Globe”, students have been engaged in creative active learning process exploring an issue set by each group and create a documentary film as the final product.

 

休校期間中は、Yahoo! JAPAN CREATORS 様と連携し、オンライン授業を最大限生かした画期的な試みに挑戦しています。

During this closure period, under the collaboration with Yahoo! JAPAN CREATORS Program, students are exploring and expressing SDGs related issues.

 

4月24日・5月8日の授業には、SDGsの課題の理解と表現を授業テーマに、Yahoo! Creatorsのスタッフの方を講師としてお招きし、オンライン上で、生徒たちがグループでプレゼンテーションを行うとともに、「STOP地球温暖化の#ハッシュタグを考える」というワークショップを行いました。

Yahoo様には、メディアの特性を生かした学びの実践に関わっていただき感謝です。

On 24th April and 8th May, we invited a staff of Yahoo Creators as a guest lecturer and students held group presentations and have been engaged in the workshop “to think about the #hashtag to stop the Global Warming” online.

We truly thank Yahoo! Japan for collaborating with us.

オンラインでYahoo!Japanのスタッフの方を招いての授業 Lesson with a guest lecturer from Yahoo! Japan

オンラインでYahoo!Japanのスタッフの方を招いての授業

生徒たちのオンラインプレゼンテーション1 Students' presentation 1

生徒たちのオンラインプレゼンテーション1

生徒たちのオンラインプレゼンテーション2

生徒たちのオンラインプレゼンテーション2Students’ presentation 2

【紹介授業2 Introduction 2:11年生IBコース「TOK(知の理論)」Grade 11 IB Course “TOK”】

TOK(Theory of Knowledge=知の理論)は、IBディプロマ・プログラムにおけるコア科目の一つであり、
IBコースの学生全員が履修するIBの特徴的な科目です。この科目を通じて生徒達は様々な視点から我々が「知っている」と思っていることについて批判的に分析するスキルを身に付けます。

TOK (Theory of Knowledge) is a very distinctive subject in the IB Program and one of the core subjects in the IB Diploma Program where all IB students learn how to think critically by analyzing multiple perspectives of how we know things in the real world.

この4月から新しいコースに所属した11年生に対して行われた、
TOKの基礎を説明するための授業ビデオを以下に公開いたします。

The video below is the lesson conducted to the new Grade 11 IB students to introduce the basics of TOK.

この授業の中では、「知識」にはどのような種類があるのかを説明した上で、
各生徒が知識の一つとして持っている「世界地図」の形が、
各自が持っている個人的な経験やバイアスにどの程度左右されるのか、
ということをオンライン上で小グループに分かれてディスカッションしました。

In this lesson, students were introduced to the two major types of knowledge in the class: personal and shared knowledge, drew their own map of the world, and then reflected on any personal bias or shared biases in the discussion within groups (which do not record from Zoom so cannot be seen here).