TOPICS

中高等部

ものことイノベーション主催団体と連携オンライン授業 高等部情報科 / Online class in collaboration with the organizing for Monocoto Innovation

第10学年の情報科の授業では 株式会社 Curio School様 と連携してデザイン思考の授業を実施いたしました。今回のテーマは「オンライン生活をデザインしよう」です。イノベーションを起こすことはとても難しいことで、カリスマ的な人材に限られ、つい自分にはできそうにないと思ってしまうかもしれません。しかし、実は普段何気ない生活や、気にしていないようなところ(インサイト)にヒントが隠れています。今回の授業ではそうしたところのニーズに対して、ペアワークにてインタビューをお互いに行い、間違えても良いから自分なりに工夫して新しいアイデアを膨らませていくことができました。

In the 10th grade information science class, we conducted a class on design thinking in cooperation with Curio School Co. Theme is “Designing Your Online Life”. It’s very difficult to innovate, and you may think you can’t do it if you’re not a charismatic person. However, the hints are hidden in your everyday life and in places you don’t seem to care about much (insights). In this class, we were able to develop new ideas in our own way by interviewing each other while working in pairs in response to such needs.

株式会社 Curio School様 の所在地は東京都目黒区であり、本来であればなかなか連携して行うことができませんでしたが、オンライン授業だからこそ今回実現することができました。経済産業省の後援のもと中高生向けにMono-Coto Innovationという、企業とコラボレーションをして「モノづくり」に取り組むプログラムを実施しております。

Curio School Inc. is in Meguro-ku, Tokyo, and it would have been difficult to collaborate with them under normal circumstances, However, at this time we were able to do so because of their online classes. Under the auspices of the Ministry of Economy, Trade and Industry (METI), we are implementing a program called “Mono-Coto Innovation” for junior high and high school students to work on “manufacturing” in collaboration with companies.

情報の授業では、後期にはプログラミングにてアプリ開発を予定しております。今回の連携授業で学んだデザイン思考を生かし、観察やインタビューによる分析から、ブレインストーミングでアイデアを膨らませ、プロトタイプのアプリを制作していきます。

In the information class, we are planning to develop an application by programming in the second semester. Using design thinking, they learned this through collaboration in class. They will brainstorm ideas through observation and analysis through interviews to create a prototype application.

最後になりましたが、今回は 株式会社 Curio School様 から4名の講師、2名の大学生に参加していただいて連携授業を行うことができました。ありがとうございました。

Finally, we had four lecturers and two university students from Curio School Inc. Thank you very much.