TOPICS

Elementary

G3 – Lighting Up GKA Christmas with Science

3年生のひらめきが光る!理科でつくるGKAクリスマス

3年生は理科の授業で、豆電球の回路のしくみについて学習しました。この学びは、図やワークシート、簡単な実験だけで終わるのではなく、学んだ知識を意味のある創造的な活動として活用することができました。

ウインター集会に向けて、児童たちはリサイクル素材を使った光るおもちゃのデザインと制作に取り組みました。計画は秋休み中に行い、じっくりとデザインや材料について考える時間を確保しました。学校に戻ってからは、5時間の授業を使って、組み立て・実験・改良を重ねました。

段ボール、プラスチック容器、ペットボトルのふたなどの身近な素材をリユースして、基本的な豆電球回路を使って、楽しいクリスマスらしい作品へと生まれ変わりました。完成した作品は、ウインター集会をやさしく照らし、理科の学びが実生活や学校行事とつながることを実感できる機会となりました。

制作の過程は、決して簡単なものではありませんでした。計画を形にすることに苦労し、何度も作り直した児童もいれば、スムーズに完成させた児童もいました。しかし、難易度に関わらず、すべての児童が多くの学びを得ることができました。

電球が光らない理由を考え、つなぎ方を工夫する中で、児童たちは問題解決力を身につけました。また、切る・つなぐ・組み立てるといった作業を通して、「巧緻性(手先の器用さ)」も育まれました。そして何より、自分のアイデアを形にすることで、創造力の大切さを実感する活動となりました。

この体験的な学習を通して、理科は「楽しく、挑戦しがいのある学び」であることを児童たちは実感したのではないでしょうか。科学の知識と創造性、そして環境への配慮を組み合わせた3年生の作品は、クリスマスシーズンのGKAを明るく照らしてくれました。🎄✨

Grade 3 students explored the exciting world of electricity in their science class by learning how a simple light bulb circuit works. This learning experience did not end with diagrams,  worksheets, and simple experiments—students were allowed to apply their knowledge in meaningful and creative ways.

In preparation for the Winter Assembly, the students designed and built their own illuminated toys from recycled materials. The planning stage was completed over the Autumn Break, allowing students time to think carefully about their designs and materials. After returning to school, five class periods were spent building, testing, and improving their toys.

Cardboard, plastic containers, bottle caps, and other reusable items were transformed into festive toys that lit up using a basic light bulb circuit. These handmade creations added a special glow to the Christmas celebration and showed how science learning can be connected to real-life events.

Through this project, students practiced important problem-solving skills as they tested why a bulb did not light up and figured out how to fix it. They also developed fine motor skills while cutting, connecting wires, and assembling small parts. Most importantly, the activity encouraged creativity, as each student designed a unique toy based on their own ideas.

This hands-on project showed that learning science can be fun, challenging, and rewarding. By combining scientific concepts with creativity and recycled materials, the Grade 3 students not only learned about circuits but also discovered the joy of making something meaningful with their own hands—just in time to light up the holiday season. 🎄✨