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中高等部

12年生:倫理の授業で初等部訪問/Grade 12: Elementary visit for ethics class

12年生の倫理の授業の一環で、初等部を訪問しました。12年生の倫理の授業では、6月から8月までの課題として、見開き11ページ(22ページ)の、ストーリーのある絵本を作成することを生徒に課しております。今回は倫理の授業の課題の一部なので、絵本で扱うテーマは倫理的なものを扱ってもらっています。例えば「宗教・愛・個性・感情・認知・発達・幸福・徳・善・正義・義務・真理・存在・生命・自然・科学技術・文化〜」などのテーマに関して、古今東西の先哲の考え方を手がかりとして、広い視野から人間としてのあり方、生き方について多面的・多角的に考察し、絵本という媒体で表現する課題です。映画や演劇のように台詞で表現できないぶん、倫理的なテーマに関する深い理解が求められます。
G12 students visited the elementary school as part of the ethics class.In the Ethics class for G12, students are assigned to create an 22 pages picture book as assignment from June to August. Since this is part of an assignment for an ethics class, we are asking the students to deal with ethical themes in their picture book. For example, the students are asked to consider the way of being and living as a human being from a broad perspective and from multiple perspectives, using the ideas of ancient, modern, and contemporary philosophers as clues, and to use the medium of a picture book to express their ideas on such themes as “religion, love, individuality, emotion, cognition, development, happiness, virtue, goodness, justice, duty, truth, existence, life, nature, science, technology, and culture”.
 

 

12年生の生徒たちは初等部の低学年児童たちとふれあい、実感として子供を感じることができました。生徒たちは「子どものことを考えず、難しいものを作ろうとしていたのかもしれない」と大きな気づきを得ることができました。
The 12th grade students were able to interact with the lower elementary students and really feel the children. The students were able to realize that they may have been trying to create something difficult without thinking about the children.
 

 

また、初等部の児童たちも短い時間でしたが、お兄さんやお姉さんと話し、楽しい経験ができたのではないかと感じております。
We also feel that the elementary students had an enjoyable experience talking with their older brothers and sisters, even if it was only for a short time.